Blog: Wrap-up docentencongres 2019

Auteur Imber van Dijk op 26-11-2019 Media Blog

Gisteren vond het jaarlijkse VO docentencongres plaats in Hilversum. Bij de vuurtoren het hoekje om en je bent er. Het muziekcentrum van de omroep. Op deze mooie locatie werden de hele dag workshops, trainingen en inspiratiesessies georganiseerd op het gebied van eigentijds en toekomstbestendig onderwijs. Aan mij de eer om een bezoekje te brengen.

De opening van het congres vraagt direct veel van ons. “Het is als docent natuurlijk belangrijk om goed gebruik te maken van je stem” en om die reden krijgen we een workshop van een enthousiaste operazangeres. Het idee lijkt simpel: zij doet een aantal stem- en ademhalingsoefeningen voor en wij proberen dit na te doen. Aan enthousiasme zeker geen gebrek, maar na enkele ademhalingsoefeningen, fictieve appels plukken en een heuse poging om met het voltallige publiek een canon te zingen ebde het enthousiasme van het publiek toch een beetje weg. Het bleek ook gewoon moeilijker dan gedacht. Tegelijkertijd besefte ik mij ook meteen hoe leerlingen zich ongeveer moeten voelen als de docent tijdens het eerste lesuur net iets té enthousiast begint te vertellen over een onderwerp waar het misschien gewoon nog een beetje te vroeg voor is.

Goed, de eerste workshopronde. De onderwerpen waaruit je kan kiezen zijn zeer divers. Van thema’s als formatief evalueren, leerdoelen, leren leren, coaching in de school en eigenaarschap. Maar ook met vraagstukken als ‘hoe krijg je collega’s mee in een verandering?’ en ‘welke interventies kun je doen om innovaties verder de school in te krijgen?’

Vanuit Academy4Learning en als docent mediawijsheid ga naar de training “actief leren met ICT”. In deze inspirerende training leer je hoe je ICT in de klas kunt inzetten zodat het jouw onderwijs versterkt en het jouw leerlingen helpt bij het leren. Ik heb het volgende meegenomen uit de training:

Er zijn drie functies van ICT in een school.

  1. (werk) ICT als ondersteuning van je werk: denk aan de ELO of  andere applicaties en software die op scholen aanwezig zijn). ICT gebruik is dan slechts een middel.
  2. (leven) ICT om leerlingen bepaalde kennis en vaardigheden te leren die relevant zijn voor het leven in onze huidige samenleving . ICT gebruik is dan het doel geworden.
  3. (leren) ICT als ondersteuning van het leren. Hoe kan je met behulp van ICT leerlingen effectief laten leren. ICT gebruik is dan slechts een middel.

De boodschap is als volgt: Als er binnen een school gesprekken zijn over ICT gebruik, dan is het belangrijk om deze verschillende functies in het achterhoofd te houden. Dit voorkomt dat zaken door elkaar gaan lopen.

In het vervolg van de training gaan we met verschillende tools en werkvormen aan de slag. Een aantal leuke tools de worden behandeld: ‘Padlet’, ‘Mentimeter’, ‘LessonUp’, ‘Plickers’ en ‘Powtoon’. Een aantal activerende werkvormen die we uitproberen: ‘Twee waarheden 1 leugen’, ‘Duo interview’, ‘Placemat’, ‘Hardop denken in duo’s’ en de ‘Kennis activatie quiz’.

Workshop 2 gaat over ‘Leerling motivatie verhogen met ICT-tools”.

In deze training laat Sander van Acht op inspirerende wijze zien wat er mogelijk is met technologie in het klaslokaal. Het voelt aan als een blik in de toekomst, maar de trainer laat zien dat veel nu al mogelijk is en dat het bovendien veel makkelijker is dan gedacht. De klas meenemen op virtuele reis? Geen probleem. Interactieve en adaptieve video’s maken? Zo gedaan. Notulen in een word document niet langer typen, maar gewoon dicteren? Het kan!

In rap tempo kwamen er verschillende tools aan bod en aan de oohtjes en aahtjes te horen was iedereen enthousiast. Voor een volledig overzicht: Check het Flooow ICT-bijbeltje!

Het congres werd afgesloten met een keynote van dirigent Roland Kieft (o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest).

Tot slot nog het citaat dat bij mij het meeste is blijven hangen: “Weet waar je staat’, een onderzoek van Kennisnet afgenomen onder 4000 leraren in het po en vo, laat zien dat het didactisch repertoire van leraren cruciaal is voor de effectieve inzet van digitale (ict) toepassingen (Kennisnet, 2018).”       

Het citaat is veelzeggend omdat deze het didactische repertoire van de docent als voorwaarde stelt voor het effectief inzetten van ICT in de lessen. Iets waar soms misschien wel iets te snel aan wordt voorbijgegaan. Stof om over na te denken als ik weer de hoek om loop bij de vuurtoren.


Vol vertrouwen professionaliseren in het onderwijs

Van losse training tot compleet ontwikkeltraject, op maat voor een zo hoog mogelijk rendement
Direct toepasbaar in de lespraktijk, voor een lerende cultuur op school

met onze adviseur

Gratis adviesgesprek