Blog: Pak aan Corona! Zie het onderwijs gaan!

Auteur Johan Reitsma op 18-03-2020 Media Blog

“Rampen en crises halen het beste uit ons naar boven. Er zijn weinig wetenschappelijke inzichten waar zo veel bewijs voor is, en toch wordt het vaak vergeten. Juist nu, tijdens deze pandemie, is het cruciaal om het te onthouden.”

Dit zijn de eerste zinnen van een, overigens prachtig, blog  van Rutger Bregman. Toen ik die zinnen las, realiseerde ik me direct dat wat er de laatste dagen in en om het onderwijs gebeurt hier het levende bewijs van is. Het beste komt absoluut in ons boven.

Het onderwijs heeft misschien niet altijd het imago flexibel en veerkrachtig te zijn, maar zie wat er gebeurt! Er wordt op alle fronten, in alle lagen, keihard (!) gewerkt om lesgeven op afstand mogelijk te maken. Docenten die computers altijd vermeden, scholen zich nu in sneltreinvaart om straks via live-verbindingen les te kunnen geven. Dat zoveel mensen het vermogen tonen om over hun eigen onzekerheden heen te stappen, dat is sensationeel.

Wij gaven verschillende webinars over lesgeven op afstand. En als je zag hoeveel ideeën en kansen er werden gedeeld in de chat van die webinar. Dat is echt hartverwarmend. Er wordt gedeeld, zo veel gedeeld. En dat gebeurt over de eigen muren heen. Er worden lesmaterialen gedeeld, ideeën, best practices, humor. Even werken we niet meer voor een school, we werken voor het onderwijs. Samen.

En er is zoveel gratis. Dat is stom om apart te benoemen misschien, maar geld is nou eenmaal een dingetje in het onderwijs: of er geld is om uit te geven, of er wel genoeg verdiend wordt aan de materialen en diensten die worden verkocht. We zijn vaak gericht op geld, maar nu, nu we elkaar helpen, gaat het om andere dingen. Belangrijkere dingen.

En er zijn zoveel prachtige initiatieven. Van scholen die iedere dag beginnen met een workout op afstand, om de leerlingen actief en in beweging te houden. Via onderwijsinstellingen die devices uitlenen aan leerlingen die er zelf niet een hebben of hem moeten delen met meerdere kinderen in het gezin. Tot tal van ‘hulplijnen’ die meer dan bereid zijn om docenten en schoolleiders te helpen.

Ik noemde flexibiliteit al eerder, maar het is óók zo mooi wat mensen die thuiswerken laten zien. Mensen die thuiswerken omdat het moet van de organisatie, of omdat de kinderen niet naar school of de dagopvang kunnen. Ook zij tonen zoveel flexibiliteit. Mensen die overdag maar een beetje kunnen werken, omdat er kinderen aan de broekspijp trekken, maar dan ’s avonds nog aan de slag gaan. Mensen die hun roostervrije dagen even parkeren, zodat ze kunnen helpen waar nodig.

De zinnen uit het blog van Bregman blijven door mijn hoofd gonzen: deze pandemie haalt het beste uit ons naar boven. Vind ik deze crisis leuk? Nee, niet bepaald. Ben ik trots op wat we met elkaar, allemaal, in het hele land, neerzetten? Jazeker, heel erg trots!


Vol vertrouwen professionaliseren in het onderwijs

Van losse training tot compleet ontwikkeltraject, op maat voor een zo hoog mogelijk rendement
Direct toepasbaar in de lespraktijk, voor een lerende cultuur op school

met onze adviseur

Gratis adviesgesprek