Sociale en culturele vaardigheden: Werkdruk onderwijs in managementtaal

Auteur Clara den Boer op 18-04-2019 Thema Sociale en culturele vaardigheden

Ik was laatst bij een directeur van een groot bedrijf, die aangaf dat hij speciaal in gebouw B elke dag werkte, omdat het daar rustiger was. In gebouw A vond hij het te druk. We komen in ons gesprek op het onderwijs en directeur Piet is vrij duidelijk: “In het onderwijs kun je geen werkdruk ervaren met zulke korte werktijden en zoveel vakantie”. Dat ze dat wel ervaren, is volgens hem omdat ze niets gewend zijn vergeleken met het bedrijfsleven. Ik zucht… de zoveelste die een mening heeft over het onderwijs. Ik ga er niet eens op in. We spreken verder. Na een tijd gesproken te hebben over zijn collega’s, zijn team en zijn organisatie, probeer ik duidelijk te maken waar werkdruk in het onderwijs over gaat. Dit keer in zijn managementtaal:

“Stel je voor dat jij in plaats van 8 medewerkers aan 30 medewerkers leiding moet geven. Deze medewerkers zijn niet door jou geselecteerd. Elk jaar komen er 30 nieuwe medewerkers tegelijkertijd binnen”. Deze medewerkers krijgen geen salaris en hebben niet voor jou of voor jouw bedrijf gekozen. Tussen deze medewerkers zitten medewerkers, die extreem goed zijn en medewerkers, die amper mee kunnen komen. Medewerkers, die zich kunnen concentreren, medewerkers die dat niet kunnen. Medewerkers, die kunnen samenwerken, medewerkers die dat niet kunnen. Jij moet al deze medewerkers 40 weken elke dag begeleiden op verschillende taken. Aan het eind moeten zij voldoen aan bepaalde externe normen. Als zij dat niet doen, blijven zij nog een jaar bij jou op de afdeling zitten. In deze groep medewerkers zitten ook een paar medewerkers, die eigenlijk op andere afdelingen veel beter zouden kunnen werken. Toch kan jij deze medewerker niet ontslaan of naar een andere afdeling verplaatsen. Jouw taak is om deze medewerker door te laten gaan naar de volgende afdeling.

Alle 30 medewerkers hebben een raad van advies achter zich van 1–2 personen. Zij verwachten veel van jou als leidinggevende. Deze Raad van Advies komt soms elke dag even bij jou op de afdeling om te kijken hoe het met de medewerker gaat. Soms is binnen de Raad van Advies onenigheid over wat goed voor de medewerker is.Je kunt medewerkers niet ontslaan. Thuiswerken is geen optie. Zelfs een kop koffie drinken met een collega is lastig. Oh en by the way: de 30 medewerkers zitten allen in een zaal van gebouw A. Het is een illusie dat jij in gebouw B zou kunnen werken.”

En dan is het stil.

Clara den Boer (psycholoog en bedrijfskundige) is founder van Gelukskoffer (www.gelukskoffer.nl) en schrijver van het boek “Ondernemend Geluk”.  Clara is gepassioneerd om met onderwijsprofessionals een positief verschil te kunnen maken in het onderwijs. Naast het professionaliseringsaanbod voor onderwijsprofessionals ontwikkelde Clara de sociaal-emotionele methode: “Lessen in persoonlijke ontwikkeling” voor kinderen van 4 t/m 13 jaar. Vanuit het voortgezet onderwijs krijgt Gelukskoffer nu steeds meer vraag om deze lessen ook toegankelijk te maken voor het voortgezet onderwijs. Voor docenten en directies in het VO ontwikkelde Academy4Learning samen met Clara den Boer een omgeving waar middels korte filmpjes de docent en of de directie aan het denken gezet wordt en in actie komt rondom thema werkgeluk.

Gratis micro-learning: van werkdruk naar werkgeluk

In de huidige maatschappij is er steeds meer aandacht voor de zoektocht naar en het nastreven van geluk. Bovendien is in het onderwijs werkdruk een groot thema. Veel docenten kampen met stress en ervaren een hoge mate van werkdruk. Het is makkelijk om je pijlen te richten op deze werkdruk. Maar is het niet veel fijner je te richten op werkgeluk? Dat is precies waar deze micro-learning ‘Van werkdruk naar werkgeluk’ over gaat.

In twee keer 15 minuten helpen wij jou in de zoektocht naar wat geluk voor jou betekent, maar ook hoe je hier invloed op kunt uitoefenen. Geluk is voor iedereen anders. Tijdens je zoektocht word je geholpen door inspirerende sprekers zoals Brace en Herman van Veen, praktische opdrachten en bijbehorende artikelen.


Vol vertrouwen professionaliseren in het onderwijs

Van losse training tot compleet ontwikkeltraject, op maat voor een zo hoog mogelijk rendement
Direct toepasbaar in de lespraktijk, voor een lerende cultuur op school

Gratis adviesgesprek

met onze adviseur