Update: 12 maart

Het docentencongres “Leeractiviteiten als basis van je onderwijs” is geannuleerd. 

Door het lage aantal aanmeldingen hebben we helaas moeten besluiten het docentencongres “Leeractiviteiten als basis van je onderwijs” te annuleren.

Door alle turbulentie in het huidige onderwijs, niet in de laatste plaats veroorzaakt door het weer deels openen van de scholen en het inrichten van hybride onderwijs, blijkt een congres nu niet de juiste vorm om docenten te ondersteunen.  

Dat neemt niet weg dat wij van veel docenten en schoolleiders horen dat het thema van het congres hen erg aanspreekt, zeker nu veel scholen vormen zoeken om hybride onderwijs zo effectief mogelijk aan te bieden. Op verschillende schoollocaties in het land zullen we in de komende periode dan ook invulling geven aan studiedagen, op basis van het congresprogramma.

“Door een les simpelweg te kopiëren van het klaslokaal naar het scherm, verliest het een belangrijk deel van zijn effectiviteit. Door je lessen te benaderen als verzameling van leeractiviteiten, kun je betere keuzes maken in wat je in je (online of hybride) les aanbiedt en wat je als individuele verwerking of groepsopdracht meegeeft.”  

Met deze boodschap komen we graag bij jullie op school om docenten te inspireren en praktisch te ondersteunen om hun onderwijs zo effectief mogelijk in te richten, of dit nou online, hybride of – hopelijk straks weer – fysiek is. 

Voor meer informatie over het annuleren van het congres of informatie over hoe we je kunnen helpen bij het hybride onderwijs kan je contact opnemen via 088 40 50 570 of info@academy4learning.nl 

 

Academy4Learning

 

 

—-

 

 

Update: 5 maart

Op donderdagmiddag 18 maart (13-17u) organiseert Academy4Learning het online docentencongres: “Leeractiviteiten als basis van je onderwijs”. Tijdens interactieve workshops ondersteunen experts docenten bij vraagstukken die vandaag spelen. Tegelijkertijd richten zij hun blik op de toekomst. Aan de hand van onderwijskundige inzichten en praktische handvatten ontwikkelen docenten zich in leeractiviteiten die hen nú helpen, tijdens het online onderwijs, maar die ook van meerwaarde zijn wanneer er weer hybride of fysiek wordt lesgegeven.

>>> Rechtstreekse linkjes: [aanmelden] [uitgebreid programma]

Deelnemers krijgen toegang tot vijf online bijeenkomsten:

  • Keynote door Felmen Schinkel: “Een andere visie op onderwijs, geen lessen maar leeractiviteiten”
  • Twee interactieve workshops naar keuze
  • Een live wrap up van álle workshops
  • Afsluiting door Johan Reitsma: “Een pleidooi voor optimisme”

Daarnaast krijgen deelnemers:

  • ‘Spiekbriefjes’ van álle workshops (welke eerste stap kan ik morgen zetten?)
  • Creatieve (digitale) werkvormen
  • Een bundeling van alle suggesties en tips van deelnemers en experts
  • Best practises en volop interactiemogelijkheden met andere deelnemers
  • Korting op een module van Academy4Learning

Deelname aan het congres kost € 200,- per deelnemer. Onze ervaring is dat deze kosten betaald kunnen worden uit het ontwikkelbudget van docenten. Klanten van Academy4Learning krijgen 25% korting. 

Meerdere docenten tegelijk aanmelden? Of toch nog een vraag? Neem gerust contact op via info@academy4learning of 088 40 50 570

Rechtstreekse linkjes: [aanmelden] [uitgebreid programma]

 


Aankondiging

Update: 17 februari 

Op donderdagmiddag 18 maart (13:00-17:00u) organiseert Academy4Learning het online docentencongres: “Leeractiviteiten als basis van je onderwijs”. Tijdens interactieve workshops ondersteunen experts docenten bij onderwijsvraagstukken die vandaag spelen en tegelijkertijd wordt de blik op de toekomst gericht. Aan de hand van onderwijskundige inzichten en praktische handvaten ontwikkelen docenten zich in leeractiviteiten die hen nú helpen, tijdens het online onderwijs, maar die ook van meerwaarde zijn wanneer er weer meer hybride of fysiek wordt lesgegeven.

Rechtstreekse linkjes: [aanmelden] [uitgebreid programma]

Leeractiviteiten
Een van de belangrijkste lessen van het bieden van afstandsonderwijs, is dat een online les echt anders wordt vormgegeven dan een ‘fysieke’ les. Een les die simpelweg is gekopieerd vanuit het klaslokaal naar het scherm blijkt een groot deel van zijn effectiviteit te verliezen. Online lessen opgebouwd aan de hand van leeractiviteiten zijn effectiever voor leerlingen én maken het online onderwijs meer behapbaar voor de docent. 

Door nu kritisch te kijken naar leeractiviteiten, kunnen docenten en scholen slim voorsorteren op blended learning voor het hybride onderwijs of zelfs al voor het fysieke onderwijs in een klaslokaal. Leeractiviteiten vormen dan ook de kapstok voor het hele congres: van titel tot Keynote tot programma. De workshops zijn georganiseerd rondom de leeractiviteiten voorkennis activeren, instructie, oefenen, beoordelen en evalueren, zelfstandig werken, feedback en feedforward.

Programma
De workshops zijn zo opgebouwd dat er bij ieder thema aandacht is voor de online les van vandaag, maar óók voor het hybride en fysieke onderwijs van ‘morgen’. Het maken van instructievideo’s is hier een goed voorbeeld van: hoe maak je een instructievideo die echt van meerwaarde is in jouw online lessen, maar die je straks op school nog steeds effectief kan inzetten? 

Door in de workshops niet alleen aandacht te hebben voor vandaag, maar ook voor de toekomst, is het congres een waardevolle  energie- en tijdsinvestering van docenten 

De workshops:
(Gesorteerd op leeractiviteit. Titels onder voorbehoud.)
Beschrijvingen van de workshops vindt u op deze pagina

Voorkennis activeren
– Welke apps en werkvormen kan je inzetten om voorkennis te activeren?

Instructie
– Het maken en de meerwaarde van instructievideo’s
– Interactief presenteren

Oefenen
– De meerwaarde van Break out rooms in Microsoft Teams
– Activerende (digitale) werkvormen

Beoordelen / evalueren
– Leerdoelen en succescriteria
– Rubrics in Microsoft Teams
– Formatief evalueren met RTTI

Zelfstandig werken
– Gedifferentieerd werken met studiewijzers en -planners
– Zelfsturend leren (eigenaarschap)

Beoordelen / evalueren
– (Digitaal) feedback geven aan leerlingen
– Peerfeedback

Oog op de toekomst
Het onderwijs heeft een enorme transitie doorgemaakt in het laatste jaar. Dat heeft scholen en docenten prachtige kansen gebracht en tegelijkertijd voor forse uitdagingen gesteld. De transitie is nog in volle gang. Met dit congres wil Academy4Learning positief bijdragen en de blik vooruit richten. We willen docenten voorbereiden op het onderwijs van nu én straks. Van een noodsituatie naar gedegen blended learning.

Aanmelden en kosten

  • Het congres vindt plaats op donderdagmiddag 18 maart. Van 13:00 tot 17:00 uur.
  • Aanmelden kan eenvoudig via het aanmeldformulier.
  • De kosten voor het congres bedragen €200,- per docent. Onze ervaring tijdens het vorige congres is dat deze kosten meestal uit het ontwikkelbudget van de school worden betaald. In het aanmeldformulier word je gevraagd om de gegevens van je rector of teamleider aan wie wij de factuur kunnen toesturen.
  • Namens een onderwijsinstelling meerdere docenten tegelijk aanmelden? Neem dan even contact op via info@academy4learning.nl 0f 088 40 50 570.
  • Meer informatie? Dan kunt u uiteraard ook bovenstaande contactgegevens gebruiken.
  • Liever een congres binnen de eigen stichting of school? Dat kan! Neem gerust contact met ons op.