
Wat is formatief handelen?
Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat
Formatief handelen is inzicht geven waar je leerlingen staan en ze ondersteunen bij het zetten van een doelgerichte vervolgstap.
Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat
Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.
Rector Bert Schuller: ‘Het is noodzakelijk je altijd bewust te zijn van je ontwikkeling’
Feedback als didactiek: zorgen dat leerlingen er iets mee dóén.
Realiseer een hogere leeropbrengst en meer betrokkenheid.
In aflevering 21 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, spreken we over de verschillende fasen van formatief evalueren, over ‘dezelfde taal spreken’ en over de meerwaarde.