
Digitaal differentiëren in de les
Door digitale hulpmiddelen zoals een leerlingvolgsysteem kom je makkelijker en beter tegemoet aan de verschillende behoeftes van je leerlingen of studenten.
Bij gepersonaliseerd leren wordt het onderwijs (deels) aangepast om optimaal aan te sluiten bij individuele leerlingen en studenten. Hóe en in hoeverre het onderwijs wordt gepersonaliseerd is afhankelijk van de visie en de werkwijze van de school.
Door digitale hulpmiddelen zoals een leerlingvolgsysteem kom je makkelijker en beter tegemoet aan de verschillende behoeftes van je leerlingen of studenten.
Leerdoelgericht werken begint bij jouw eigen onderwijs, namelijk bij wat jij belangrijk vindt en waar jouw accenten liggen.
In deze module streven we naar gedeelde betekenisgeving met betrekking tot coaching. Met andere woorden: we onderzoeken wat een rol als coach voor jou en voor jouw onderwijs betekent. En, vooral, wat de meerwaarde is voor leerlingen en studenten en hun leerproces.
‘Docenten worden steeds meer een coach’. Wat betekent dat eigenlijk? Wat dóe je als coach? En, ook belangrijk, wat doe je vooral niet?
Aan de hand van de zelfdeterminatietheorie onderzoeken we welke invloed de docent heeft op de motivatie van leerlingen en studenten.
In aflevering 12 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, zien we dat het ís mogelijk om meer gedifferentieerd onderwijs te bieden – waarbij leerlingen eigenaarschap tonen en een actieve werkhouding hebben – zonder dat het heel hoogdravend of ingewikkeld is.
In aflevering 6 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, vragen we ons af of leerlingen gelukkiger worden van gepersonaliseerd onderwijs? En docenten?