fbpx

Feedback op je lessen: Waarom zou je feedback vragen aan leerlingen?

In deze blog leggen Felmen Schinkel en Hannah Bijlsma het belang van leerlingfeedback uit.

Door: Hannah Bijlsma en Felmen Schinkel

Als docent is het belangrijk om feedback op je lessen te ontvangen. Je kunt hiermee je onderwijs verbeteren. Collega’s geven als professional in hetzelfde vakgebied vaak objectieve feedback. Maar dat is anders met de feedback van leerlingen. Hoewel zij misschien wel de belangrijkste groep zijn, geven zij met hun feedback een meer subjectiever beeld van de les. In deze blog leggen we het belang van leerlingfeedack uit.

Waarom leerlingen?
Leerlingen zien je meerdere keren per week en ze weten dus hoe jij lesgeeft. Ze zijn jouw vaste publiek, de doelgroep van jouw les, dus hun perceptie over jouw leskwaliteit doet er toe. Door hun feedback zie je wat volgens leerlingen de sterke kanten van je les zijn en waar nog verbetering mogelijk is. Iets waar jij je misschien niet van bewust bent. Je kunt de leerlingfeedback gebruiken om aan de optimalisatie van je lessen te gaan werken.

Student voice
Het geven van feedback over jouw les vraagt een actieve houding van leerlingen en hiermee bevorder je student voice: de stem en inbreng van leerlingen in het onderwijs dat ze ontvangen. Leerlingen kunnen het namelijk waarderen als je naar hun mening vraagt. Hiervoor moet je hun feedback wel serieus nemen en laten zien dat je er ook écht wat mee doet. Vraag je leerlingen daarom regelmatig feedback en bespreek de resultaten met hen om er zeker van te zijn dat je alles goed hebt begrepen. Geef ook aan wat je van de feedback hebt geleerd en waar jij de komende lessen aan gaat werken. Wacht met het verzamelen van leerlingfeedback niet tot het eind van het schooljaar, zodat de leerlingen die feedback hebben gegeven nog van jouw lesverbeteringen kunnen profiteren.

Feedbackvaardigheden
Doordat leerlingen feedback geven over jouw lessen, oefenen ze hun feedbackvaardigheden en hun reflectievermogen over de les. Sommige antwoorden van leerlingen getuigen bijvoorbeeld niet van veel zelfinzicht of zelfreflectie. Dit kan nuttige informatie opleveren voor jou als docent. Bovendien kun je jouw feedbackvaardigheden laten zien: jij staat open voor hún feedback en gebruikt de feedback voor het verbeteren van je lessen. 

Betrouwbaar en valide
Uit onderzoek blijkt dat leerlingperceptie van leskwaliteit betrouwbare en valide informatie oplevert over jouw lessen. Echter, er zijn wel factoren die de perceptie van leerlingen kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld de populariteit en de leservaring van de docent. Maar ook het prestatieniveau van leerlingen kan de leerlingpercepties beïnvloeden. Houd hiermee rekening mee als je de leerlingfeedback gaan analyseren en wees voorzichtig met ondoordachte interpretaties van de resultaten.

Feedbackinhoud
Leerlingen kunnen een waardevolle informatiebron zijn over jouw leskwaliteit, maar niet op alle onderdelen van de les. Ze beoordelen de les namelijk vanuit hun eigen, subjectieve mening en niet met professionele standaarden. Sommige lesaspecten zoals vakdidactiek zouden beter beoordeeld kunnen worden door jouw collega of door jouzelf. 

Wat voor vragen dan wel?
In de Impact! tool, waarmee je als docent eenvoudig en snel feedback kunt krijgen over je les, is een kant-en-klare vragenlijst beschikbaar. De items in de vragenlijst zijn gebaseerd op lesaspecten die effectief zijn voor het leren van leerlingen, samengesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek naar effectieve lessen. Daarbij is zorgvuldig gekeken over welke vragen leerlingen zinvolle informatie kunnen geven. 

Vragen of advies?
Neem contact op met onze adviseurs via advies@academy4learning.nl of vul het onderstaande formulier in. 

Hannah Bijlsma
Hannah Bijlsma is in 2014 afgestudeerd aan de Academische Opleiding tot Leraar Basisonderwijs in Groningen. Vervolgens heeft zij haar Master Onderwijskunde en de Research Master (Education & Development) afgerond. Ze werkt als onderwijsonderzoeker (PhD) aan de Universiteit Twente. Haar onderzoek gaat over leerlingpercepties van leskwaliteit en met meten van effectief leraarsgedrag (PO/VO/SO). Naast haar werk als onderzoeker staat Hannah voor de klas in het basisonderwijs (groep 3). In 2016 richtte zij de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs op en heeft vijf jaar de functie van voorzitter bekleed.
Felmen Schinkel

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema