Differentiëren in de les

Iedere leraar komt in meer of mindere mate impliciet tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen en studenten. In deze module zetten we dit bewust en effectief in.

Als docent ben je continu bezig met het maken van beslissingen. Elke minuut van de les ben je alert om je leerlingen te bieden wat ze nodig hebben. Je peilt voortdurend wat leerlingen al begrijpen en kunnen. Het tegemoetkomen aan deze verschillen tussen leerlingen is dus iets wat iedere docent in meer of mindere mate impliciet doet. In de module differentiëren brengen we dit een stapje verder. Zo leer je welke theorieën achter differentiëren schuilgaan en op welke manieren en niveaus je tegemoet kunt komen aan verschillen. Tot slot worden praktische werkvormen gedeeld en leer je samen met collega’s over hoe zij differentiëren in de les vormgeven.

Aan het einde van deze module weet de docent:

  • Wat het gewenste resultaat van differentiëren is
  • Op welke manieren en niveaus je kunt differentiëren
  • Welke (werk-)vormen er zijn om differentiëren mogelijk te maken in de specifieke klascontext

“Differentiëren in de les” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, vraag een gratis adviesgesprek aan.

Meer over dit thema

Module

Van Docent naar Coach

In deze module streven we naar gedeelde betekenisgeving met betrekking tot coaching. Met andere woorden: we onderzoeken wat een rol als coach voor jou en voor jouw onderwijs betekent. En, vooral, wat de meerwaarde is voor leerlingen en studenten en hun leerproces. 

Naar artikel »