Formatief evalueren gaat samen met het delen van voorbeelden en daarvan leren. Voorbeelden krijg je door te oefenen en te experimenteren. Het gesprek daarover met collega’s leidt uiteindelijke tot reflectie én verbetering van het formatieve handelen in de les. Daarom ligt in deze module de nadruk op goede voorbeelden van (onderdelen uit) het formatieve proces én van het herkennen van minder goede formatieve voorbeelden. Samen met je collega’s zet je hiermee een extra stap en kom je tot een beter gemeenschappelijk begrip van het concept. Uiteindelijk leidt dit tot de vraag: ‘Hoe kunnen we formatief evalueren implementeren op school en wie of wat heb je hiervoor nodig?’
Aan het einde van deze module weet de docent:
- Welke vormen van formatief evalueren hij/zij in de praktijk brengt
- Hoe je een goede formatieve cyclus herkent
- Hoe je middels voorbeelden van (vak-)collega’s kunt leren formatieve evalueren toe te passen in je eigen vak
“Formatief evalueren (verdiepingsmodule)” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag.