fbpx

Formatief evalueren (verdiepings-module)

Formatief evalueren: toetsen om van te leren

Formatief evalueren gaat samen met het delen van voorbeelden en daarvan leren. Voorbeelden krijg je door te oefenen en te experimenteren. Het gesprek daarover met collega’s leidt uiteindelijke tot reflectie én verbetering van het formatieve handelen in de les. Daarom ligt in deze module de nadruk op goede voorbeelden van (onderdelen uit) het formatieve proces én van het herkennen van minder goede formatieve voorbeelden. Samen met je collega’s zet je hiermee een extra stap en kom je tot een beter gemeenschappelijk begrip van het concept. Uiteindelijk leidt dit tot de vraag: ‘Hoe kunnen we formatief evalueren implementeren op school en wie of wat heb je hiervoor nodig?’

 

Aan het einde van deze module weet de docent:

  • Welke vormen van formatief evalueren hij/zij in de praktijk brengt
  • Hoe je een goede formatieve cyclus herkent
  • Hoe je middels voorbeelden van (vak-)collega’s kunt leren formatieve evalueren toe te passen in je eigen vak

“Formatief evalueren (verdiepingsmodule)” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »