fbpx

Formatief evalueren (inspiratiesessie)

Formatief evalueren: toetsen om van te leren

‘Een toets is formatief als hier geen cijfer aan is gekoppeld’ is een bekende en veel voorkomende misvatting. Formatief toetsen gaat over meer dan cijfers en kan daarom beter formatief evalueren genoemd worden. Formatief evalueren stelt het leerproces van de leerling en de vakinhoud weer centraal. Maar wat maakt een les formatief? Hoe kun je dit toepassen en welke eerste stap dien je hiervoor te zetten? In deze inspiratiesessie laten we laagdrempelige en inspirerende formatieve voorbeelden zien en nemen we je mee in de mogelijkheden van formatief evalueren bij verschillende vakken.

Deze inspiratiesessie kan zowel op locatie als online worden aangeboden. 

 

Inspiratiesessies duren één uur. Iedere docent kan deelnemen, ongeacht het startniveau. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »