fbpx

Metacognitie als basis van zelfsturend leren

Hogere leeropbrengst door meer eigenaarschap leerlingen en studenten

Wanneer doe jij zelf actief mee? Waarschijnlijk als je zelf sturing kunt geven aan de manier waarop je een taak kunt volbrengen. Veel scholen streven ernaar om hun leerlingen zelf meer sturing te geven over de manier waarop zij leren. Dat is ook niet gek, want uit onderzoek blijkt dat zelfsturing bijdraagt aan eigenaar zijn van het eigen gedrag en handelen en dat het zorgt voor een grotere leermotivatie en betere leerprestaties. Om zelfsturend te leren zijn goed ontwikkelde metacognitieve vaardigheden zoals plannen, monitoren en evalueren essentieel. In deze module ga je aan de slag met expliciete aandacht voor deze metacognitieve vaardigheden. Aan de hand van een casus probeer je dit in je eigen les uit en wissel je ervaring uit met collega’s. 

 

Aan het einde van deze module weet de docent:

  • Op welke manier metacognitie bijdraagt aan zelfsturend leren
  • Wat de denkcyclus inhoudt en hoe je dit kunt gebruiken in de praktijk
  • Hoe er expliciet aandacht aan metacognitieve vaardigheden gegeven kan worden tijdens de les

“Metacognitie als basis van zelfsturend leren” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Module

Van Docent naar Coach

In deze module streven we naar gedeelde betekenisgeving met betrekking tot coaching. Met andere woorden: we onderzoeken wat een rol als coach voor jou en voor jouw onderwijs betekent. En, vooral, wat de meerwaarde is voor leerlingen en studenten en hun leerproces. 

Naar artikel »