fbpx

Effectieve inzet van peerfeedback

Realiseer een hogere leeropbrengst en meer betrokkenheid.

Peerfeedback is een heel effectieve leerstrategie. Het doet een beroep op de gever en ontvanger van de feedback en zeker ook op de docent. Het is een veel voorkomende misvatting dat peerfeedback de docent zou ontlasten. De begeleiding van de feedback, het zó aanbieden van opdrachten dat leerlingen en studenten elkaar ook daadwerkelijk feedback kunnen geven, vraagt tijd en aandacht van de docent. En misschien moeten zelfs de lessen wel anders worden georganiseerd. Maar als het lukt, dan zorgt peerfeedback echt voor een hogere leeropbrengst, meer betrokkenheid bij leerlingen en studenten én meer inzicht in het leerproces. In deze module ga je aan de slag met een effectieve inzet van peerfeedback. Aan de hand van theoretische en praktische kaders en goede voorbeelden, probeer je het in je eigen les uit en wissel je ervaringen uit met collega’s.

 

Aan het einde van deze module weet de docent:

  • Waar en hoe peerfeedback de meeste leeropbrengst realiseert
  • Welke randvoorwaarden essentieel zijn voor effectieve peerfeedback
  • Hoe peerfeedback een effectieve plek geven kan worden binnen de reguliere lessen. 

“Effectieve inzet van peerfeedback” is vormgegeven als een module, zo zorgen we voor de meest duurzame ontwikkeling. Docenten gaan, in meerdere bijeenkomsten, samen aan de slag en vertalen de theorie naar hun eigen dagelijkse praktijk. Dit thema kan ook in een aangepaste vorm worden aangeboden. Bijvoorbeeld als workshop, losse training of als onderdeel van een studiedag. 

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »
gymles
Blog

‘Elke leerling moet zich competent kunnen voelen’

Falen omdat je valt of een hoge score omdat je… scoort. De ene leerling heeft meer aanleg voor de vaardigheden in de gymles dan de ander. Met een formatieve aanpak beoordeelt LO-docent Jan-Mark Janmaat van het Spaarne College in Haarlem tegenwoordig op ontwikkeling, inzet en proces in plaats van prestatie en product. Samen met Academy4Learning wil hij formatief handelen schoolbreed invoeren.

Naar artikel »