fbpx

Hoe maak je jouw volgende studiedag effectief?

STUDIEDAGEN: 4 THEMA’S | 16 WORKSHOPS | MIX & MATCH


Een effectieve invulling van studiedagen, hoe dan? 


Een goede studiedag heeft direct een positief effect op de praktijk van morgen. Al is het vaak nog niet zo eenvoudig om zo’n studiedag (inhoudelijk) te organiseren. Daarom helpt Academy4Learning een handje, met
een klip en klaar aanbod voor een studiedag dat voldoende keuzevrijheid biedt en de meest urgente thema’s van dit moment behandelt. En, naadloos aansluit bij de meest effectieve NPO-thema’s en interventies.

 

Opbouw

Een studiedag duurt 3-4 uur. De studiedag wordt ingericht aan de hand van een hoofdthema en bestaat uit twee plenaire sessies en twee workshops. Docenten kiezen eventueel zelf welke workshops ze willen volgen.

  1. Kick-off plenair (30 min): op hoofdlijnen gekozen thema(‘s) induiken 
  2. Workshops (2x 60 min): door docenten zelf gekozen / de diepte in
  3. Wrap-up plenair (30 min): samenvatting digitale prikbord

In de eerste plenaire sessie wordt de studiedag gezamenlijk afgetrapt. We formuleren een werkbare definitie zodat iedereen dezelfde taal spreekt, we duiken op hoofdlijnen in het thema en de meerwaarde hiervan. Zo kunnen we tijdens de workshops in kleinere groepen snel de diepte in.

 

Thema’s & Workshops

Elk thema heeft 4 workshops, deze kunnen gemixt & gematcht worden tot een optimaal passende studiedag. Uiteraard zijn er mogelijkheden om maatwerk te bieden. Uitgangspunt is dat we niet alleen naar interventies kijken die effect hebben op leerlingen met een achterstand, maar ook naar interventies waar álle leerlingen profijt van hebben.

Duur: 60 min per workshop
Aantal deelnemers: 10-20 docenten per workshop
Investering: €850,- per workshop / groep.

 

Opzet workshops:

  • Een theoretisch kader en werkvormen om praktisch aan de slag te gaan.
  • Drie praktische handvaten om ‘morgen’ met het thema aan de slag te gaan.
  • Toegang tot het digitale prikbord

Mix & match

Per studiedag en thema hebben we een aantal workshops geselecteerd. Deze sluiten goed aan bij het thema, maar dit zijn niet de enige mogelijkheden. Daarbij is er altijd overlap binnen de thema’s. Ter illustratie: scholen die bezig zijn of willen zijn met formatief evalueren zullen onvermijdelijk aandacht moeten hebben voor feedback. En om eigenaarschap te bieden, zal er mogelijk meer inzicht moeten komen in hun leerdoelen. Daarom kunt u uw studiedag zelf mixen en matchen. In overleg vullen we graag samen de studiedag zo in dat de keuzeworkshops het best passen bij uw situatie. Immers, hoe beter het aansluit, hoe hoger de leeropbrengst.

Een digitaal prikbord

Na iedere workshop vullen docenten het digitale prikbord in. Hierop delen ze bijvoorbeeld hun belangrijkste les uit de workshop. Er is ook ruimte voor best practices uit hun eigen dagelijkse praktijk, tips of vragen of bijvoorbeeld een effectieve werkvorm om met het thema aan de slag te gaan. Zo ontstaat er een rijk document waarbij de interne expertise van de deelnemers wordt aangesproken. Docenten houden ook na de studiedag toegang tot het prikbord. Het prikbord brengt ook de leerbehoefte van docenten in kaart, op drie niveaus: hoe kan ik zelf een stap maken, wat heeft mijn team nodig en hoe zou de school in dit thema kunnen groeien. Uiteraard zijn er mogelijkheden om in de vorm en inrichting van de studiedag maatwerk te bieden. Hierover gaan we graag samen in gesprek.

Contact

Doorpraten over hoe we een effectieve studiedag bij jou op school kunnen organiseren? Onze adviseurs staan voor je klaar. Mail, bel of stuur een whatsappje:
Thema's Workshops
Feedback

Feedback helpt ons leren, het is een krachtig middel om te groeien, voor iedereen. Voor leerlingen, studenten en zeker ook docenten. Het is een thema waarin je nooit bent uitgeleerd, het zoveel verschillende facetten kent. Tijdens de studiedag benaderen we feedback dan ook vanuit verschillende perspectieven.

(Keuze)workshops:
  1. Feedback geven – aandacht voor randvoorwaarden en de ontvanger
  2. Feedback – didactisch in de les
  3. Effectieve inzet van Peerfeedback
  4. Feedback op je lessen – een introductie 
Formatief evalueren & leerdoelen 

Waar een summatieve toets het eindpunt van leren is, is formatief evalueren het beginpunt. Het gaat veel verder dan alleen toetsen. En iedere docent doet het al in meer of mindere mate! Maar het kan altijd beter of efficiënter. Formatief evalueren vraagt dan ook om een actieve houding van jou én je leerlingen. De leerdoelen (en niet de lesmethode) staan centraal. Met formatief evalueren werk je naar nog beter onderwijs.
(Keuze)workshops:
  1. Formatief evalueren – een introductie
  2. Leerdoelen en succescriteria
  3. Formatief evalueren met RTTI
  4. Digitaal formatief toetsen
Blended Learning

Het combineren van fysiek en digitaal of online onderwijs noemen we vaak blended learning. Hierbij benutten we de voordelen van fysiek én digitaal onderwijs op didactische en onderwijskundige wijze optimaal.

(Keuze)workshops:
  1. Een online les vormgeven
  2. Leeractiviteiten als basis van je onderwijs
  3. Microsoft Teams. Wat is nieuw én wat kan je er mee.
  4. Effectief digitaal lesgeven
Motivatie & eigenaarschap

Als het afstandsonderwijs iéts aan het licht heeft gebracht dan is het de behoefte om leerlingen en studenten meer eigenaarschap te bieden. Dat doet een beroep op docenten en de manier waarop zij hun onderwijs vormgeven én het geeft studenten en leerlingen een andere rol. Aandacht voor eigenaarschap en rollen heeft rechtstreeks invloed op de motivatie van leerlingen en studenten.

(Keuze)workshops:
  1. Motiverende gesprekstechnieken
  2. Jouw invloed op de motivatie van leerlingen
  3. Docent naar coach
  4. Metacognitie als basis van zelfsturend leren

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema