Studiedagdeel: leeractiviteiten als basis van je onderwijs


Geïnspireerd en praktisch aan de slag met hybride onderwijs

Door een les simpelweg te kopiëren van het klaslokaal naar het scherm, verliest de les een belangrijk deel van zijn effectiviteit. Dat kan beter.
Het studiedagdeel ‘Leeractiviteiten als basis van je onderwijs’ biedt docenten een praktische en inspirerende kijk op online en hybride onderwijs. Door je lessen te benaderen als verzameling van leeractiviteiten, kun je betere keuzes maken in wat je in je les aanbiedt en wat je als individuele verwerking of groepsopdracht meegeeft. Aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden wordt de meerwaarde van leeractiviteiten geïllustreerd, meerwaarde voor vandaag, maar ook voor het onderwijs van morgen.

 

Het studiedagdeel kan modulair worden ingericht. Onderaan deze pagina zie je de verschillende inspiratiesessies en workshops waarmee het studiedagdeel kan worden ingericht.

 

Er is ruimte voor vier rondes met workshops. Er kunnen natuurlijk wel meerdere sessies tegelijk plaatsvinden. Aan de praktische workshops kunnen per groep maximaal twaalf deelnemers meedoen. Aan de inspiratiesessies kunnen alle deelnemers meedoen.

 

Het studiedagdeel kan zo ingericht worden: 

08:30 – 08:40 of 12:30 – 12:40 Plenaire opening
08:40 – 09:30 of 12:40 – 13:30 Inspiratiesessie / workshop ronde 1
09:30 – 10:20 of 13:30 – 14:20 Inspiratiesessie / workshop ronde 2
10:20 – 10:40 of 14:20 – 14:40 Pauze
10:40 – 11:30 of  14:40 – 15:30 Inspiratiesessie / workshop ronde 3
11:30 – 12:20 of  15:30 – 16:20 Inspiratiesessie / workshop ronde 4
12:20 – 12:30 of  16:20 – 16:30 Plenaire afsluiting

 

Het studiedagdeel Leeractiviteiten als basis van je onderwijs inzetten bij jou op school? Neem vrijblijvend contact op met onze adviseurs. 088 40 50 570 / info@academy4learning.nl


Modulaire invulling

Zoals gezegd kan het studiedagdeel modulair worden ingericht. De titels van de workshops en inspiratiesessies waarmee dat kan vind je hieronder. Een korte beschrijving van iedere sessie en workshop vind je hier: [klik]

Plenaire opening en afronding

De plenaire opening en afsluiting worden bij voorkeur verzorgd door de school(leiding), eventueel samen met een expert van Academy4Learning. 

Inspiratie

Aan de inspiratiesessies kunnen alle deelnemers tegelijk deelnemen. De inspiratiesessies duren 50 minuten. 

  • Een andere visie op onderwijs, geen lessen maar leeractiviteiten
  • Een pleidooi voor optimisme
  • Workshops

    Aan de praktische workshops kunnen maximaal twaalf deelnemers meedoen. De workshops duren 50 minuten en zijn vormgegeven als leeractiviteiten. Tijdens de workshops zullen de trainers aandacht hebben voor hoe de leeractiviteit vandaag van meerwaarde kan zijn, maar zeker ook voor morgen.  

  • Welke apps en werkvormen kan je inzetten om voorkennis te activeren?
  • Het maken en de meerwaarde van instructievideo’s
  • Interactief presenteren
  • De meerwaarde van – en het werken met – Break out rooms in Microsoft Teams
  • Activerende (digitale) werkvormen
  • Leerdoelen en succescriteria 
  • Rubrics in Microsoft Teams 
  • Formatief evalueren met RTTI
  • Gedifferentieerd werken met studiewijzers en -planners
  • Zelfsturend leren (eigenaarschap vergroten)
  • (Digitaal) feedback geven aan leerlingen en studenten
  • Peerfeedback
  • Geïnspireerd en praktisch aan de slag met hybride onderwijs

    Door een les simpelweg te kopiëren van het klaslokaal naar het scherm, verliest de les een belangrijk deel van zijn effectiviteit. Dat kan beter. 

    Het studiedagdeel Leeractiviteiten als basis van je onderwijs biedt docenten een praktische en inspirerende kijk op online en hybride onderwijs. Docenten onderzoeken de mogelijkheden om hun onderwijs meer in te richten op basis van leeractiviteiten en docenten maken een volgende stap om hun hybride onderwijs effectiever in te richten.  

    Onze partners