
Motiverende gespreksvoering (verdieping)
Welke rol kan motiverende gespreksvoering spelen in de gesprekken met leerlingen die veel weerstand vertonen en bij wie de ondersteuning complexer is.
De traditionele rollen in het onderwijs verschuiven langzaam. De positie van de docent verschuift van vóór de (hele) klas naar naast de individuele leerling en student. Dat vraagt iets anders van de docent, maar ook van de leerling en student.
Welke rol kan motiverende gespreksvoering spelen in de gesprekken met leerlingen die veel weerstand vertonen en bij wie de ondersteuning complexer is.
Leer goede vragen te stellen en leerlingen te motiveren zélf aan het werk te gaan.
In deze module streven we naar gedeelde betekenisgeving met betrekking tot coaching. Met andere woorden: we onderzoeken wat een rol als coach voor jou en voor jouw onderwijs betekent. En, vooral, wat de meerwaarde is voor leerlingen en studenten en hun leerproces.
‘Docenten worden steeds meer een coach’. Wat betekent dat eigenlijk? Wat dóe je als coach? En, ook belangrijk, wat doe je vooral niet?
Aan de hand van de zelfdeterminatietheorie onderzoeken we welke invloed de docent heeft op de motivatie van leerlingen en studenten.
Hogere leeropbrengst door meer eigenaarschap leerlingen en studenten