fbpx

Gemotiveerd aan de slag met jouw professionalisering

Rector Bert Schuller: 'Het is noodzakelijk je altijd bewust te zijn van je ontwikkeling’

Toen Bert Schuller drie jaar geleden als rector-bestuurder van het St. Ignatiusgymnasium in Amsterdam aantrad, lag er al een schoolplan klaar. Daarin staan de ontwikkelingen die de school wil doormaken. Een belangrijk aandachtspunt is scholing. Die wens sprak Bert direct aan. Na een lange carrière op verschillende scholen weet hij namelijk één ding zeker: ‘Je moet je leven lang blijven leren, zeker als je in het onderwijs werkt.’

Bert legt uit waarom juist de professionalisering van docenten zo belangrijk is: ‘De maatschappij verandert constant en dat zorgt ervoor dat er steeds andere eisen gesteld worden aan docenten, de vorm en de inhoud van het onderwijs. Het is noodzakelijk je altijd bewust te zijn van je ontwikkeling en jezelf te blijven professionaliseren.’ Met andere woorden: een goede docent is zich bewust van de wereld waarin hij leeft en de context waarin hij als leraar werkt. Ook Bert heeft zich die basishouding eigengemaakt: ‘Hoe kan ik wat ik vanuit mijn beroep moet doen, beter doen? Dat is een vraag die ik mijzelf voortdurend stel.’

Formatief werken

Een recente belangrijke maatschappelijke ontwikkeling die directe invloed heeft op de onderwijspraktijk, is het besef dat cijfers alleen niet heilig zijn. Daarom kreeg Bert de taak de gewenste scholing te richten op de gebieden differentiatie, maatwerk en formatief werken. Bert legt uit: ‘Het doel is om alle kinderen zo goed mogelijk op de toekomst voor te bereiden door ze te leren zich bewust te worden van hun eigen ontwikkeling. Net als hun docenten trouwens. Alleen een toetscijfer is daarvoor onvoldoende. Al tijdens het leerproces moeten zij inzicht krijgen in hun eigen leren.’ Om aan die vraag gehoor te geven koos Bert ervoor eerst aan de slag te gaan met het onderdeel ‘formatief werken’.

Relevant en urgent

Bert kon voor de scholing rekenen op draagvlak onder de docenten. ‘Dat is cruciaal’, vindt hij: ‘Mensen moeten de relevantie en de urgentie van de scholing zien, anders wordt het een ‘moetje’. Daarom kun je het beste werken vanuit een bestaande vraag.’ Die vraag was er. Net als op veel andere scholen was er namelijk ook op Berts school veel verwarring over wat formatief werken nu precies is en hoe je dat praktisch aanpakt. ‘Mensen maken formatief werken vaak veel groter dan nodig is of denken juist dat ze formatief werken, terwijl ze dat eigenlijk niet doen.’ Kortom: het werd de hoogste tijd om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Schot in de roos

Om iedereen dezelfde taal te laten spreken op het gebied van formatief werken nam Bert Academy4Learning in de arm. Waarom deze aanbieder? ‘Omdat hun trainers een hele praktische insteek hebben. Dat vind ik essentieel, want als je iets aangereikt krijgt, moet je daar gelijk mee aan de slag kunnen gaan om het te laten beklijven.’ Zijn vooronderstelling klopte. Tijdens de scholingsochtend was er de keuze uit vier workshops over verschillende vormen van formatief werken. Elke docent kon twee workshops volgen waarna hij vanuit deze theoretische basis direct met het geleerde in de eigen onderwijspraktijk aan de slag kon. ‘In de cursus over leerdoelen en succesfactoren werden de deelnemers bijvoorbeeld aangezet om met eigen lesdoelen aan de slag te gaan en de succesfactoren te herkennen en te benoemen’, vertelt Bert.

Die praktische insteek was een schot in de roos. ‘Aan het einde van de dag zag ik enthousiaste leraren die samen verder wilden met formatief werken en handvatten hadden gekregen voor hun eigen lessen.’ En dat was precies wat Bert wilde: bouwen aan een gemeenschappelijke visie over dit onderwerp. Natuurlijk weet hij dat formatief werken niet met één ochtend geïnstitutionaliseerd is. Daarom heeft hij dit onderwerp weer in het nieuwe schoolplan gezet en is hij met Academy4Learning in gesprek over een vervolgcursus.

Bert Schuller is rector en bestuurder van het Sint Ignatiusgymnasium in Amsterdam.

Doorpraten over professionaliseringsbeleid en hoe wij hierbij kunnen ondersteunen? Neem contact op met onze adviseurs via onderstaande formulier of via advies@academy4learning.nl

Interview: De OnderwijsRedactie

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, neem contact met ons op.

Meer over dit thema

Artikel

Wat is formatief handelen?

Formatief handelen is een didactisch proces. De kern van dit proces bestaat uit het verzamelen van informatie en een doelgerichte vervolgactie. Maar formatief handelen bestaat

Naar artikel »