Juist omdat racisme zo ingewikkeld is, moeten we het er over hebben in de klas

In aflevering 20 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, willen we racisme bespreekbaar maken in de klas. ook al is het ingewikkelde kwestie. Het vraagt kwetsbaarheid en zelfinzicht om het hier echt over te hebben, van zowel leerlingen als docenten.

Racisme bespreekbaar maken in de klas is een ingewikkelde kwestie. Het vraagt kwetsbaarheid en zelfinzicht om het hier echt over te hebben, van zowel leerlingen als docenten. Racisme is geen afgebakend thema en vraagt dus ook niet om een afgebakende aanpak. Racisme aanpakken doen we niet door er ruimte voor te maken in het rooster, maar door het te verweven in ons dagelijkse handelen als docent.

In aflevering 20 van Dit gaat van jullie eigen tijd af, onze podcast voor docenten, hebben we het over racisme, waarom ‘black lives matter’ en geven we adviezen over hoe docenten het thema bespreekbaar kunnen maken. 

 

Luisteren kan via deze link: https://soundcloud.com/user-763484318/racisme
Of via de speler hieronder.

 
Links

 

In de podcast Dit gaat van jullie eigen tijd af helpt Academy4Learning docenten om tussen alle vernieuwende bomen een beetje zicht te houden op het onderwijskundige bos. Om de week, op donderdag, verschijnt een nieuwe aflevering. In iedere aflevering staat één onderwerp centraal. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld feedback geven, pesten, gepersonaliseerd leren, mediawijsheid en differentiëren.

Nog een aflevering luisteren, of je abonneren op onze kanalen kan via: [SoundCloud], [Apple Podcast], [Spotify] of [Stitcher].

Benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen, vraag een gratis adviesgesprek aan.

Meer over dit thema

Podcast

Een pleidooi voor optimisme

In aflevering 23 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, onderzoeken we wat we leerlingen en studenten mee willen geven. Hoe zwaar de afgelopen periode was? Of hoeveel veerkracht we samen toonden?

Naar artikel »
Podcast

Feedback op je lessen

In aflevering 22 van onze podcast voor docenten, Dit gaat van jullie eigen tijd af, onderzoeken we het belang van feedback op je lessen en dan met name leerlingfeedback.

Naar artikel »