Margreet Vermeer is onderwijsspecialist en adviseur bij The Learning Network. Zij heeft vijf jaar voor de klas gestaan bij verschillende scholen. Haar dochter doet eindexamen havo en haar zoon studeert geschiedenis in Leiden. Wekelijks deelt zij voorbeelden, vragen en visie op de veranderende onderwijswereld. Lees haar artikel over “Digitaal toetsen zonder sjoemelen en spieken” hier.
Toetsen op afstand valt niet mee. Want hoe weet je of leerlingen tijdens het maken van hun toets hun boek niet op schoot hebben? Of dat leerlingen de toets niet samen met hun ouders maken of, antwoorden WhatsAppend, met klasgenoten?
Hoe geef je überhaupt een online (summatieve) toets goed vorm? Welke tool kan je daarvoor het best gebruiken? En hoe zit dat met AVG?
Op deze pagina proberen we docenten zo goed mogelijk te ondersteunen op het gebied van digitaal toetsen.
(Laatste update: 10/4 -16:00)
Sjoemelen en spieken, Margreet-weet-het
Hoe voorkom je spieken en fraude op afstand
Eric Welp, adviseur bij Kennisnet, schreef een interessant artikeltje.
Hoe kun je er voor zorgen dat leerlingen niet spieken, of fraude plegen, tijdens een digitale ‘kennis- of cognitietoets’ op afstand? Best een uitdaging en een vraag die niet zonder enige kennis van techniek beantwoord kan worden, maar waarbij je ook goed moet kijken naar informatiebeveiliging en privacy. (bron: LinkedIn)
Lees het artikel hier: Hoe voorkom je spieken en fraude op afstand
Geplande toetswebinars
Webinars maandag 6 april
16:00 – 16:30: Digitale formatieve strategieën voor een les op afstand
Praktische tips voor een snelle start met formatief evalueren. Bij het geven van een les op afstand kan het voelen als je de regie op leerproces van leerlingen verliest, maar dat hoeft niet! Hou zicht op het leerproces van leerlingen, ook op afstand, door gebruik te maken van een aantal laagdrempelige formatieve strategieën. In dit onderwijskundige webinar behandelen we de kern van formatief evalueren en krijg je concrete formatieve strategieën die je morgen kunt gebruiken! (herhaling) [inschrijven]
Webinars woensdag 8 april
16:00 – 16:30: Digitaal (summatief) toetsen op afstand
Een nieuwe uitdaging van lesgeven op afstand dient zich aan: toetsen. Niet veel leraren hebben ervaring met digitaal toetsen, laat staat met toetsen op afstand. Dus hoe ga je hiermee om? Spieken of Googlen leerlingen tijdens een toets? Is dat erg? En kun je er dan een cijfer voor geven? In dit onderwijskundige webinar helpen we je hiermee. We geven praktische tips en helpen je op weg om tóch digitale summatieve toetsen op afstand te kunnen geven. (herhaling) [inschrijven]
Webinar donderdag 9 april
15:30 – 16:00 Digitaal Toetsen op afstand met Test-Correct
Dit webinar is een praktische handleiding om je te helpen met het klaarzetten en afnemen van toetsen. Bij het toetsen op afstand hoort een goede, veilige en gebruiksvriendelijke tool. Test-Correct is zo’n tool! In dit webinar leggen we je uit hoe je veilig toetsen kunt afnemen als je leerlingen thuiszitten. We laten zien hoe Test-Correct werkt en aan de hand van een stapsgewijze live video-instructie, laten we je zien hoe je toetsen inplant, surveilleert, afneemt, nakijkt én becijfert. Tijdens het webinar kan je direct vragen stellen als iets niet helemaal duidelijk is. Daarna kun je zélf aan de slag met toetsen op afstand. (nieuw) [inschrijven]
Webinar terugkijken:
Digitaal (summatief) toetsen op afstand
Na drie weken onderwijs op afstand, hebben veel leraren hier een goede start mee gemaakt. Maar het volgende probleem dient zich aan: toetsen. Niet veel leraren hebben ervaring met digitaal toetsen, laat staat met toetsen op afstand. Dus hoe ga je hiermee om? Gaan leerlingen tijdens een toets spieken of Googelen? Is dat erg? En kun je er dan een cijfer voor geven? In dit webinar helpen we je hiermee. We geven praktische tips en helpen je op weg om tóch digitale summatieve toetsen op afstand te kunnen geven.
We steken dit webinar onderwijskundig in en hebben het onder andere over:
- Wat summatieve toetsen zijn
- Welke hindernissen je tegenkomt
- Welke alternatieven er zijn
- Vragenronde
Tip: Al onze webinars terugkijken kan hier: [klik]
10 tips voor het vormgeven van een online summatieve toets [blog]
Toetsen op afstand valt niet mee. Want hoe weet je of leerlingen tijdens het maken van hun toets hun boek niet op schoot hebben? Hoe weet je dat leerlingen geen antwoorden met elkaar delen, via WhatsApp? Hoe weet je of leerlingen de toets alleen maken? Ouders zijn ook thuis, hoe sluit je uit dat zij hun kind een handje helpen?
Op al die vragen kunnen we eigenlijk geen sluitend antwoord geven, laat staan een ideale oplossing. Wat we wel kunnen doen, is je tien tips geven om jouw summatieve toetsen zo vorm te geven dat ze, op afstand en online, het meest valide zijn. [Lees het volledige blog hier]